الاثنين، 10 سبتمبر 2012

انا طفل غير مسئول عن تصرفاتى - كيفية تشكيل طفلك - How to shape your child



  بقلم Mona Manona

انا صفحة بيضة انتم الى بتكتبوا فيها
بتنادوا عليا من بعيد وتقولو اعليا ايه انت متسمعش
وبتقولوا ليا اعمل واعمل ايه انت مبتفهمش
ارد واقول ايه اصل انا معرفش
أصل أنا طفل غير مسئول عن تصرفاتى
تجرى وراية بالاسلحة بتعتكم الشبشب و المعلقة الخشب والشماعة
فتخلونى ألجا للاسلحتى الفتاكة اترمى على الارض وساعات اشغل الزنانة
انا مظلوم فعلا مظلوم بتسبونى ادام التلفزيون
وتسئلوا العنف جاى من فين وماما بتكلم فى التليفون
دانا طفل غير مسئول عن تصروفاتى
يجيبوا اللبس جديد وفاكرينه حديد
دانا عايز العب مش عايز تاييد
انا عايز تفهمونى وتسمعونى
اناعايز تكلمونى بحياتكم تشغلونى
انا طفل غير مسئول عن تصروفاتى
خلونى افكر خلونى اختار
ليه دايما فاكرين الشطارة فى الاجبار
انا عارف ان التعليم فى الصغر كالنقش على الحجر
لكن انتم بتكسروا الحجر وبتسبوا عليه علامات زى المطر
انا طفل غير مسئول عن تصروفاتى
احب اعرفكم حاجة ان لعبتى هي دنيتى وهى فيها كمان كل خبرتى
ليه بجد ليه فاكرينى عقلى خطير ويا سلام كمان لو كنت الاخ الكبير
ليه دايما منى مستنين الحلول لو معرفتش اه اصله واكل فول
انا طفل غير مسئول عن تصروفاتى
ماتيجى نعمل اتفاق والي فات مات وبقى ذكريات
انتم تتعلموا التربية وانعتبر الوقت داه هدنة شرعية
واكيد هتفهموا حاجات كتير ان ففى فرق كبير بين الرعايةوالتربية
انا طفل غير مسئول عن تصرفاتى

كيفية تشكيل طفلك - تشكيل الطفل

ان الهدف الاول لكل اب وام تنشئة ابنائهم تنشئة سليمة وسوية حيث يغرسون فيهم القيم والفضائل
وكلنا نعلم بان التعليم في الصغر كالنقش علي الحجر
وان الطفل ينغرس فيه القيم والسلوكيات فى الاعوام الثمانية الاولى
واظهره الاسلام فى حث الاطفال على الصلاة حينما قال رسول الله علموا اولادكم الصلاة فى سبعة اضرابوهم فى عشرة
معلومات هامة
1-ان الابناء الذين لايؤدبهم اباؤهم وامهاتهم وهم صغار سوف تؤدبهم الايام والليالى وبدون رحمة
2-لايقصد الابناء ايذاء ابائهم اطلاقا لان تفكيرهم فى احتياجاتهم لافي احتياجات ابائهم
3-فرق كبير بين التربية والرعاية
التربية هى السعى الدؤب لتوجيه الطفل وملاحظته وتقويمه وتعديل سلوكه
الرعاية هى علاجه عندما يمرض واطعامه والباسه ومساعدته فى الدراسة
تشكيل الطفل اى برمجته
وسائل البرمجة
التكرار
اثبتت الدراسات ان الانسان يتذكر 10/ من الشىء اذا تكرر امامه مرة واحدة و90/منه اذا تكرر 6 مرات اذن التكرار من العوامل الاساسية فى البرمجة الايجابية
بمعنى انت شجاع وكررنا هذه الجملة اكثر من مرة لتستقر فى العقل الباطن لتكون برمجة ايجابية وتساعده الايخاف ابدا
القصة
وقداستقر راى رجال التربية وعلماء علم النفس على ان الاسلوب القصصي هو افضل وسيلة تقدم عن طريقها
تريده من تعاليم دينية اواخلاقبة
ويقول علماء البرمجة اللغوية والعصبية ان احسن وقت يكون العقل الباطن مهيئا للبرمجة هو مابين حالة اليقظة
واستسلام النوم حيث نستطيع برمجة الطفل من خلال حكاية قبل النوم
الاغنية
الاغنية مهمة جدا لدى الطفل فهى تثير في نفسهم البهجة فيمكن استخدمها فى البرمجة الايجابية
القدوة
ان الطفل هو العاكس الحقيقى لكل تصرفاتنا عندما يدخل طفل ويلقى السلام على الحاضرين تاكد انه يقلد والده اذن القدوة وسيلة مهمة فى برمجة الطفل
تقيم عام
كم مرة حضنت ابنك اليوم؟
اذا غضبت من ابنك بماذا تناديه ؟
هل قصصت على ابنك قصة ؟
فعلت رابط عاطفى مع مثل كلمة بحبك وحشتنى؟
هل تركت فى ذهن ابنك برمجة ايجابية ام سلبية ؟
هل كنت لابنك القدوة ؟
هل كنت لابنك راعى ام مربي ؟

4 التعليقات:

جميل جدا المقالة يا ريت كل اب وام يقراوها احنا محتاجين نهتم بتربية ابناء فى كم المسؤليات الملقى على عاتق الاب والام
http://magazinehumandevelopment.blogspot.com/2012/09/how-to-shape-your-child.html

مقال رائع ومفيد جداً ويحتوي على معلومات جيدة تساعدعلى تنشئة الطفل نشئة جيدة ونتمنى من الله أن نكون قدوة حسنة لأبنائنا

جيد جدا، بارك الله فيك :)

إرسال تعليق

العاب بيل

شارك

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites