الاثنين، 17 سبتمبر، 2012

رسالة الى الامهات والاباء من الابناء

 
 بقلم  Mona Manona
الطريق للوصول الى قلب طفلك

لأستطاعة قرائة طفلك يجب عليك معرفة مداخله من حيث مرحلته العمرية و البيئة التى نشأ فيها و ترتيبه بين اشقائه
ولكل طفل لديه حاسة رئيسية اى التى يفهم من خلالها اسرع حيث من المهم مراعاة التنوع فى اسلوب التوجيه فهذا
يحتاج الى لمسة و اخر يحتاج الى كلمة فليس كلهم سواء بل هم مختلفون فى استعابهم تبعا لاختلاف امزجتهم و خواطرهم
الطفل البصرى
اكثر انتباها لما يراه و يتحدث بسرعة و يعتمد على الحركات
ويفضل معه الاسئلة و سرد القصص الهادفة
الطفل السمعى
يركز اكثر على ما يسمعه و يفضل الامتناع عن الكلام
يحب ان يحدثه الناس ببطء ووضوح
و يتخذ قراره بناء على تحليل دقيق و يفضل معه سرد القصص و هو يكون هو بطلها
الطفل الحسى
يلتفت اكثر الى ما يشعر به هادى الطباع و يحب اللمسة الحاسية و الكلمة الرقيقة
و يفضل معه الاسئلة و الحوار مثل هل انت حزين ؟
ماذا يضايقك؟

  • رسالة الى الامهات والاباء من الابناء

    انصتوا لنا فنحن نجوم السماء وانتم دفىء الشتاء
    واذا كونا نسمات الصيف فانتم قمر الليالى
    امضاء
    ابناء الغالية والغالى

    ============
    انا بنوتة عندى مشاعر واحاسيس
    انا بسمع كلام بضيقنى وياذى مشاعرى
    فاكرين البكاء داه هواية
    على فكرة انا ولاعبيطة ولاهبلة لكن
    من كتر كلامكم خلاص همسك الطبلة
    امضاء
    انسانة حساسة
    ===================
    معلش متزعليش منى يا مامتى

    نفسى تحسى بلى جواية لى دايما
    انا طيشة وعندى هرشة
    ببساطة كدة انا عندى وجهة نظر
    وانتى كمان عندك وجهة نظر
    لكن من الواضح انى عندى قصر نظر
    وانتى عندك بعد نظر علشان كدة انتى عارفة
    ان البحر اصله مطر وان الهرم اصله حجر
    امضاء
    واحدة عنيدة

    ========
    رسالة او خطاب
    من قلب بيحب لكنه داب
    وفرصته فى الكلام قليلة
    عايز يقول الى فى نفسه من غير ما يسمع
    جمل المدح المعتادة طب روح

    بلاش هبل وخبل ايه يابنى

    انت متكبرش انت متفهمش
    هو فعلا فى تغير فى شكلى الخارجى
    صوتى طولى معالم جسمى
    ده يخلينى افكر وممكن كمان اتحير
    انا عايز لغة حوار مش فرض الاختيار
    امضاء واحد
    واحد محتار

    =========
    انا عارف انك بتحبنى لكن انا ولاحاسس ولاحتي لامس
    هعرف منين الى جواك وانت محسسيسنى انى حمل على افاك
    مش ذنبى ان معاملتك ليا رد فعل للجواك و ممكن تكون انتقام من ذكراك
    بالالم بالبوكس بالعصاية مش بالحلم والهدوء والدراية
    امضاء
    واحد حساس
    ============
    ماما صوتك عالى وانتى بتنادى
    لى دايما ارشادتك فى شكل ادواتك
    مفهاش حب ولاحنية مفهاش لمسة وردية
    ماما وانتى بتكلمى معايا ساعات بخاف واستخبى تحت اللحاف
    معاملتك معايا فى شكل مباراة نهائية مش و دية
    بابا الى بينك وبينى هو المصروف
    وحياتنا كانها خزنة ولها ظروف
    يوم معاك ويوم تقولى ايه انت مبتشبعش
    بابا ممكن تقولى عيد ميلادى امتى !!
    امضاء
     ابناء( المعذبين ) المواظفين
    ===================
    معلش يا مامتى متزعليش منى

    معلش يا مامتى متزعليش منى
    بتخانق معاكى وانتى بتقلبى قنوات التلفزيون
    انا عايز اتفرج على براعم وسبيس تون
    وانتى عايزة تتقرجى على مسلسل المال والبنون
    والمشكلة دى حلها فى التلفزيون
    يجيبوا مسلسل نتفرج عليه احنا الاتنين
    والة تيجى نطفى التلفزيون ونكلم احسن احنا الاتنين
    امضاء
    مدمن تليفزيون
     

    ===============
    شكرا على اضافة تعليقاتكم 
     بقلم  Mona Manona 

1 التعليقات:

إرسال تعليق

العاب بيل

شارك

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites