الأحد، 21 أكتوبر 2012

انا طفل غضبان


Mona Manona   
انا طفل غضبان و فعلا بجد بجد انا زعلان
اه يا ايدى اه يا رجلى اه يا خدى
اضربت ليه وعلشان ايه
انتم الى هتحكموا وتفسروا
ايه يعنى لما ارسم ربنا على شكل هلال
وهما فهمونى ان ربنا فوق فى السما والوصول له شىء محال
ولو سمعت الكلام هروح الجنة ولو مسمعتش هروح النار
و ساعتها اضربت علقة محترمة بالوكس حبة وبالشبشب حبتين
انا طفل غضبان و فعلا بجد بجد انا زعلان
اه يا ايدى اه يا رجلى اه ياخدى
اضربت ليه وعلشان ايه
علشان حطيت صباعى فى بؤى
طيب خلاص بجد عايز حقى
ايوة عايزه فى الحنية والطبطبة والمدادية
وصباعى بيحسسنى بالحنان و بيكون ليا منبع للامان و

فعلا بكون فرحان ولما اشيله بكون زعلان و للحب عطشان

انا طفل غضبان و فعلا بجد بجد انا زعلان
اه يا ايدى اه يا رجلى اه يا خدى
بحب اخويا ايوة بحب اخويا
قلت لمامتى هشيله ، فشيلته رفعته فنزل منى على الارض
صرخ صرخة قوية ايه يعنى وقع من ايديا
خليكوم مكانى انا اتاخد العرش منى
وبقيت وحدانى و الاهتما م كان ليا دروقتى بقى لاحد تانى
تفتكروا ممكن اسيبه انا عارف انى انانى
لكن هو اخد منى كل حاجة لعبى، سريرى، هدومى
كنت زمان اهد و اكسر ويقولوا داه بيهظرو اتباس وتحضن
انا طفل غضبان و بجد بجد انا زعلان
احب ازعوط والخبط وباللالوان اخربط
فهمونى علمونى لان التكرار بيعلم الشطار ويبعد عنى وعنكم كل الاخطار
مش بالضرب واللسع بالنار على فكرة انا ممكن اكون عديم الاحساس
حتى ولو ضربونى كل الناس لكن لو بصتولى ممكن افكر واكسف وبادبى وزوقى اعترف
انا طفل غضبان بجد بجد انا زعلان
انا عارف انى بكون ساعات كتير ببقى غلطان
انا بعمل حاجات كتير وانا سرحان
لكن مينفعش ضرب الذبابة بالدبابة
بالضرب يكون اقصدمكم المهانة والاهانة مش التوجيه
انا طفل غضبان بجد بجد انا زعلان
تيتة حببيتى جدو حبيبى
لما بيقسوا عليا بابا وماما هما الى يبحضنونى
باشوف كل بيتعمل فيا فيهم و ماشوفش ملامة
و بغمض عنيا على بيقلوا بابا و ماما بصوت مش مسموع
خايفين اصل احترام الوالدين واجب مسموع
انا طفل غضبان بجد بجد انا زعلان
ا امساك العصا من النصف
بمعنى ليس كل مايرغب فيه الطفل صح
وهل كل مانغرسه فى اطفلنا صحيح ايضا
دائما ضع نفسك مكان طفلك وادرك تماما انك طفل كبير وانك تعرف ماتفعله وعواقبه ايضا
بمعنى اخر ان الحلال بين والحرام بين
وحزاري ان تقول لطفلك الجنة والنار لكن قل له عندما يتصرف تصرف طيب هذا التصرف صح ويجعلك انسان محبوب من الاخرين
تعليم الطفل الديمقراطية واحترام اراء الاخرين من خلال مشاورته فى نوع الاكل والملبس وتحمل مسئولية اختياره
تعليم الطفل الاياخذ ممتلكات الغير دون اذنهم حتى اصغر الاشياء مثل الاياخذ لعبة شقيقه بدون اذنه والايضع يده فى حقيبة امه
بعض الاباء يظنون ان اولادهم
يجب ان يفعلوا مايرغبون هم لايهوى الا مايهواه والده فاعلم جيدا بان ابنك ليس بدمية انت التى تحركها فهو ربنا منحه لحم ودم ومشاعر واحاسيس فمن الممكن ان تحاسب عليها فى يوم من الايام
فبالقسوة سوف تبدع فى اخراج مسخ وتابع وشخصية كالبالون كبيرة الحجم فارغة الامن الهواء تجده شخصية سلبية ينتظر من يقرر له ويخطط ايضا له وليس معنى كلامى انه لايوجد عقاب بل يوجد كما يوجد ثواب
لكن العقاب له مقايس كما للثواب كذلك فكثرة العقاب تجعله متبلد مكتئب وكثرة الثواب تجعله انانى ودائما على حق حتى اذا اخطىء
قواعدالعقاب
1-الهدف الاساسى من العقاب التعليم والتدريب وتصحيح المسار
2-لابد ان يسبق العقاب حوار وتوجيه وضع يداه على الخطا
3- ليس معنى العقاب هو الضرب من وسائل العقاب الابعاد المؤقت والنظرة الحادة والحرمان ممايحب
4- العقاب لايكون الاعند الهدوء والاتزان وليس عند الغضب حتى لايقع الطفل لقرارتنا العاجلة
5-التدرج في العقاب امر مهم مثل النظرة القاسية ويمكن بعد ذلك تصعيد العقاب صدور صوت يدل على الزجر ثم الخصام والهجر وقتا قصيرا له ثم حرمانه من الشىء الذى يحبه وليس يصح ان نبدا العقاب بالعكس ماسبق
حتي لاياتى الوقت الذى لانجد فيه مانعاقب به ابناءنا
6- نوع العقاب يكون حسب الخطا والمخطئى فهل الخطا يحتا ج الى عقاب ام لا
7-العقاب للتاديب وليس لتعذيب فلايكون العقاب قاسيا او عنيفا حتى لا يترك اثارا نفسية او بدنية حينئذ سيفكر فى سلوكك انت وليس فى سلوكه الخطأ
8- اقناع الطفل بعقابه فمن الممكن ان يعى الدرس ولا يرتكب المخلفات بعيدنا عن اعيننا حيث يسعى جاهدا الانراه متلبسا لا يسعى لئلا يخطىء كل ذلك راجع لاقناعه بخطئه ومسببات عقابه قبل العقاب وليس بعده
9- تاكد من اجراءات العقاب التى تتخذها لها بدايات ونهايات واضحة لابد تحديد مدة العقاب بمنتهى الدقة مثل انت ممنوع من الخروج اليوم او يمنع من مشاهدة التلفزيون
10-لايعاقب الاب بينما الام تعاقب او العكس فلا يجوز ان يكون المعاقب فى البيت واحد
11-لابد من وجود صلة بين الخطا المرتكب والعقاب الذى يوقع على الطفل مثال على ذلك
اذا رفض تناول السمك فاخبره بانه لن يشترى له حلوى
12- عدم المساس بالملكيات الخاصة للطفل على الرغم انها تكون من مالنا الخاص لكنها اصبحت فى حوزته الان
ولايجوز الاعتداء على ملكيات الغير حتى لاتصبح عنده شيئا عديا
13-العقاب بالعلم او العبادات ممنوع مثل يكتب الدرس اكثر من مرة الامر باداء صلوات اكثر
ان الغالبية العظمى من مشكلات الاطفال تكتسب بسب اخطاء فى عملية التعلم نتيجة اخطاء بيئية ان الذى يضرب امه اويقتلها مهما كان السبب فان ضعف شخصيتها معه وهو صغير واختيارها الطرق السهلة لاالتوجيه والتعلم
وهذه الام التى تشتكى ان ابنها عدوانى يضرب اخواته واصدقائه ويحطم العابه قد نسيت انها السبب فى عدوانيته منعت عنه الحنان عندما ولد اخوه الصغير وكثيرا ما كانت تجلسه امام التلفاز يستقبل افلام العنف
1 – هل تعاقب ابنك ؟
2- و ما اكبر عقاب عقبته لابنك؟
3- و ما اصغر عقاب عقبته لابنك؟
4 – هل كان العقاب ملائم للفعل الخطى الذى بدر من ابنك ؟
5- فى حالة العقاب هل الاب و الام مشتركان فى عقاب الطفل ؟
6- هل كان جزء من تاديب الطفل قول هتدخل النار ؟

0 التعليقات:

إرسال تعليق

العاب بيل

شارك

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites